Generelle vilkår SKOR

Disse generelle vilkårene gjelder for alle tilbud, tilbud, avtaler, leveranser eller andre tjenester fra eller med det private selskapet med begrenset ansvar SKOR BV, etablert i Almelo, som uttrykkelig omfatter reparasjons- eller vedlikeholdsarbeid.

Hvis du har spørsmål, ring oss

Artikkel 1 (anvendelse)

1. Disse generelle vilkårene gjelder for alle tilbud, tilbud, avtaler, leveranser eller andre tjenester fra eller med det private selskapet med begrenset ansvar SKOR BV, etablert i
Almelo, som uttrykkelig inkluderer reparasjons- eller vedlikeholdsarbeid.
2. SKOR BV avviser uttrykkelig anvendelsen av eventuelle generelle vilkår og betingelser brukt av kunden.
3. Ugyldigheten eller ugyldigheten av en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkårene påvirker ikke den juridiske gyldigheten av de andre bestemmelsene. Når det gjelder denne(n) bestemmelse(r), skjer lovlig omgjøring eks
Artikkel 3:42 i den nederlandske sivilloven.
4. Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkårene fravikes, vil de øvrige bestemmelsene fortsatt gjelde fullt ut. Kun skriftlig avtalte avvik mellom SKOR BV og kunden
er gyldige.
5. Anvendeligheten av Wienersalgskonvensjonen er utelukket for alle rettsforhold i ordets videste forstand mellom SKOR BV og kunden.

Artikkel 2 (tilbud, tilbud og priser)

1. Alle tilbud og sitater fra SKOR BV er uforpliktende, selv om de inneholder et vilkår for deres aksept.
2. Alle tilbud eller tilbud kan endres, med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt. Alle oppgitte priser eller tilbud er netto, eksklusiv: MVA, importavgifter, annet
skatter, avgifter og avgifter, kostnader ved lasting og lossing og transport, emballasjekostnader, monterings- og installasjonskostnader, idriftsettelseskostnader med mindre annet er uttrykkelig angitt eller avtalt. Et sammensatt sitat
SKOR BV forplikter seg ikke til å levere deler av de varer eller tjenester som er angitt i tilbudet eller tilbudet til de (del)prisene som er oppgitt for dette formålet.
3. SKOR BV har blant annet krav på økning i lønn, råvarepriser, transportkostnader, valutakurser, forsikringspremier og offentlige avgifter, inkludert skatter, importavgifter
og lignende til kunden, som oppstår etter at tilbudet eller tilbudet er fremsatt, å belastes for de aktiviteter, leveranser eller tjenester som fortsatt må ytes av SKOR BV på det tidspunktet disse økningene trer i kraft.
utføres eller leveres.

Artikkel 3 (etablering av avtalen og påfølgende endringer)

1. Avtalen mellom SKOR BV og kunden inngås først etter at SKOR BV har bekreftet aksept av tilbudet eller tilbudet overfor kunden skriftlig eller elektronisk ved hjelp av en
ordrebekreftelse og at bekreftelsen kommer fra ledelsen eller annen autorisert person. Så lenge SKOR BV ikke har bekreftet aksept skriftlig overfor kunden, kan SKOR BV tilbakekalle tilbudet eller tilbudet eller
endre.
2. Dersom en tilbakekall eller endring som nevnt i paragraf 1 (andre setning) i denne artikkelen fører til et nytt tilbud eller tilbud fra SKOR BV, gjelder bestemmelsene i artikkel 2 og paragraf 1 i denne artikkelen tilsvarende.
søknad.
3. Dersom det ved aksept fra kunden er gjort forbehold eller endringer i tilbudene eller tilbud eller henvisning til andre (generelle) betingelser, vil, i avvik fra de foregående paragrafene,
Avtalen inngås kun dersom SKOR BV også skriftlig har bekreftet overfor kunden at de kan godta dette fullstendig og uten forbehold.
4. Endringer i inngåtte avtaler og avvik fra disse Generelle vilkår etter at de er inngått er kun effektive dersom de er skriftlig avtalt mellom SKOR BV og kunden.
5. SKOR BV har rett til å overføre økninger som nevnt i artikkel 2 nr. 3 som inntreffer innen tre måneder etter avtaleinngåelse til kunden. Dersom SKOR BV en slik økning
innen denne fristen har kunden kun rett til å heve avtalen dersom det er en samlet prisøkning på 10 % av den totale avtalte kjøpesummen.
6. Dersom det går fire måneder etter datoen da avtalen ble inngått og SKOR BV ennå ikke har fullført oppfyllelsen, kan en økning i kostnadsbestemmende faktorer veltes over på kunden.
Betaling av denne prisøkningen vil skje samtidig med betaling av hovedstol eller siste termin.
7. Retten til oppsigelse som nevnt i nr. 5 gjelder ikke dersom det dreier seg om økninger som er videreført i kostnadsbestemmende faktorer.
8. Dersom avtalen nevnt i denne artikkelen inngås med flere kunder, vil disse i alle tilfeller være solidarisk ansvarlige overfor SKOR BV, dersom forpliktelsene overfor SKOR BV oppfylles av tredjemann.
kunder er ikke eller bare delvis oppfylt.

Artikkel 4 (kvalitet, beskrivelse, ansvar og ordrebekreftelse)

1. SKOR BV vil gjøre alt for å levere varene eller tjenestene til kunden som beskrevet i ordrebekreftelsen, dette gjelder også kvaliteten og kvantiteten som skal leveres. Som er
inkludert i ordrebekreftelsen sendt av SKOR BV er avgjørende. SKOR BV er ikke forpliktet til å refundere eventuelle kostnader forbundet med tredjeparts engasjement fra kunden for å kontrollere varer eller tjenester.
er montert eller levert av SKOR BV, med mindre annet er avtalt mellom partene.
2. Kunden skal meddele eventuelle endringer og/eller tillegg til tilsendt ordrebekreftelse skriftlig umiddelbart, men senest innen 24 timer, etter den dagen ordrebekreftelsen ble sendt av SKOR BV.
SKOR BV, i motsatt fall vil ordrebekreftelsen som sendes tjene som utgangspunkt for forpliktelsen(e) til SKOR BV overfor kunden nevnt i punkt 1. Hvis SKOR BV allerede har implementert
akseptert tilbud eller tilbud, kostnader knyttet til endring og/eller tillegg fra kundens side dekkes av kunden.
3. Prøver eller modeller vist til kunden, inkludert men ikke begrenset til fotografisk materiale, skisser og tekniske beskrivelser, er kun gitt som en indikasjon, uten SKOR BV
varer som skal leveres må overholde dette.
4. Kunden kan ikke utlede noen rettigheter fra kommunikasjon gjort av SKOR BV angående (tekniske) produktspesifikasjoner, data som angitt i brosjyrer, kataloger eller andre informasjonsgivende dokumenter,
med mindre samme informasjon er inkludert i den inngåtte avtalen eller i ordrebekreftelsen nevnt i punkt 1 og det motsatte er uttrykkelig angitt.
5. Mindre avvik i kvalitet, farge, design, vekt, størrelse, mengder og lignende på varene SKOR BV leverer, utgjør ikke grunnlag for kunden til å heve den inngåtte avtalen (enten
delvis) eller å suspendere sin betalingsforpliktelse, og dette rettferdiggjør heller ikke en reduksjon av skyldig kjøpesum.
6. Dersom kunden stiller materialer eller deler tilgjengelig for videre etterbehandling, montering eller installasjon, er SKOR BV kun ansvarlig for forsvarlig etterbehandling, montering eller installasjon, men aldri for
materialer eller deler selv.
7. SKOR BV påtar seg intet ansvar eller ansvar for design, skisser, diagrammer og lignende laget av eller på vegne av kunden, og heller ikke for materialer eller deler som
er uttrykkelig foreskrevet av eller på vegne av kunden. Kunden holder SKOR BV skadesløs mot krav fra tredjeparter i denne forbindelse, herunder krav basert på immaterielle rettigheter.
8. Kunden plikter å yte nødvendig/påkrevd samarbeid uten opphold, på en slik måte at SKOR BV kan oppfylle sine forpliktelser som følger av avtalen mellom partene, herunder uttrykkelig
forstått som å gi fri tilgang til/på steder eller bygninger i ordets videste forstand.
9. SKOR BV har til enhver tid - uten at det kreves forutgående konsultasjon eller godkjenning fra kunden - tillatt å si opp den inngåtte avtalen helt eller delvis eller ved hjelp av de tjenester det engasjerer.
å få det utført av tredjeparter eller å overføre sine rettigheter eller forpliktelser i henhold til avtalen inngått med kunden til en tredjepart.
10. SKOR BV er ikke ansvarlig for skade på grunn av dødsfall eller fysisk skade, eventuelle følgeskader eller skader på noe annet grunnlag knyttet til (mangelen på) utstyret tilgjengelig av eller på vegne av kunden
materialer eller deler for videre bearbeiding eller montering, uavhengig av deres bearbeiding eller bearbeiding av SKOR BV eller tredjeparter, med mindre det foreligger forsett eller grov uaktsomhet fra SKOR BVs side. Kunden holder SKOR BV fullt ut skadesløs
mot alle krav om erstatning for skade fra kundepersonell eller tredjepart.

Artikkel 5 (leveringstider, levering, levering og risiko)

1. Leveringstidene oppgitt av SKOR BV er ikke strenge frister og er fastsatt tilnærmet. Bare på grunn av utløpet av disse vilkårene vil SKOR BV ikke være i mislighold og kunden vil ikke kunne gjøre det
heve avtalen, og heller ikke suspendere betalingsforpliktelsen. I de nevnte tilfellene kreves det et forutgående og forsvarlig skriftlig misligholdsvarsel, inkludert et minimum
(reparasjon/levering) perioden er 21 dager. Overskridelse av avtalt leveringstid gir under ingen omstendigheter rett til erstatning, med mindre dette er skriftlig avtalt.
2. Ved fastsettelse av leveringstiden forutsetter SKOR BV at de kan utføre bestillingen under de omstendigheter som er kjent for den på det tidspunktet.
3. Leveringstiden starter når det er oppnådd enighet om alle tekniske detaljer, alle nødvendige data, endelige tegninger etc. er i SKOR BVs besittelse, avtalt (termin)betaling er mottatt
og nødvendige vilkår for gjennomføring av oppdraget er oppfylt.
4. Levering skjer fra lager hos SKOR BV eller av tredjepart(er) engasjert av dette, med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt.
5. Levering anses å ha funnet sted når varene som skal leveres er klare for kunden på lageret/lageret til SKOR BV eller hos den(e) tredjepart(er) engasjert av dette og dette
er kommunisert skriftlig eller på annen måte av SKOR BV og er bekreftet overfor kunden.
6. Fra tidspunktet nevnt i punkt 5 anses de leverte varene å være under kundens kontroll og står for kundens regning og risiko.
7. Dersom levering ikke skjer i samsvar med bestemmelsene i paragraf 5 i denne artikkelen, vil varene bli levert til avtalt sted eller steder på den måten som er angitt i tilbudet eller ordrebekreftelsen.
er fastsatt eller senere avtalt skriftlig mellom partene. Under transport er ikke varene som skal leveres forsikret av SKOR BV og disse gjenstandene står allerede for kundens regning og risiko. Risikoen
Kunden må forsikre seg under transport.
8. Dersom levering skjer i samsvar med bestemmelsene i paragraf 7, vil kostnadene for levering - inkludert, men ikke begrenset til, transportkostnader - dekkes fullt ut av kunden.
og bestemmelsene i de foregående paragrafene i denne artikkelen gjelder mutatis mutandis.
9. Hvis - utenfor situasjonen nevnt i artikkel 8, nr. 1 - på grunn av omstendigheter som ikke kan tilskrives SKOR BV, kan varene som skal leveres ikke leveres eller kan ikke leveres til rett tid i samsvar med bestemmelsene i paragraf 7, SKOR BV
autorisert til å ha disse varene lagret hos tredjeparter for kundens regning og risiko.
10. SKOR BV har rett til å foreta delleveranser (delleveranser) og fakturere kunden separat, uten at SKOR BV er i mislighold.

Artikkel 6 (monteringsarbeid)

1. Dersom og i den grad det er aktuelt, vil SKOR BV montere varene hos kunden på en dato avtalt på forhånd mellom partene. Med hensyn til installasjon er tilleggsinstallasjonsbetingelsene SKOR BV
også gjeldende.
2. Kunden skal sørge for at nødvendige tekniske og romlige fasiliteter, samt elektriske og andre koblinger, er klare før leveringsdato. Videre sørger kunden for at plasseringen
installasjon og tilgang til denne er egnet for installasjon, bruk og transport av gjenstandene. Kunden skal sørge for at alle tillatelser, dispensasjoner og andre beslutninger som er nødvendige for å utføre arbeidet er på plass
fôr er innhentet i tide.
3. Før installasjonen starter skal kunden angi overfor SKOR BV hvor varene skal installeres, eller sørge for at en autorisert person er tilstede ved monteringstidspunktet.
er tilstede som kan gi instruksjoner på stedet. Dersom stedet hvor varene skal monteres ikke er bestemt før montering, vil SKOR BV montere gjenstandene på kundens risiko etter eget skjønn.
4. Ved avsluttet installasjon skal det være en kunderepresentant tilstede som er autorisert til å kontrollere leveransen sammen med tekniker. Dette registreres så på følgeseddelen.
5. arbeidet anses i alle fall som fullført når:
a. kunden har godkjent arbeidet;
b. arbeidet er tatt i bruk av kunden. Dersom kunden bruker en del av arbeidet, anses den delen som fullført;
c. SKOR BV har skriftlig eller elektronisk informert kunden om at arbeidet er avsluttet og har sendt følgeseddelen til kunden og kunden har ikke gitt skriftlig beskjed til kunden innen 48 timer etter varselet.
om arbeidet er godkjent eller ikke;
d. kunden godkjenner ikke arbeidet på grunn av mindre mangler eller manglende deler som kan repareres innen 30 dager eller etter levering og som ikke er til hinder for at arbeidet tas i bruk.
6. Dersom kunden ikke godkjenner arbeidet, plikter han å informere SKOR BV skriftlig med begrunnelse.
7. Dersom kunden ikke godkjenner arbeidet, vil han gi SKOR BV mulighet til å omlevere arbeidet. Bestemmelsene i denne artikkelen gjelder igjen.
8. Kunden sørger for at SKOR BV kan utføre sitt arbeid uforstyrret og til avtalt tid og at det har tilgang til nødvendig utstyr ved utførelsen av sitt arbeid.
fasiliteter
9. Kunden er ansvarlig for all skade som følge av tap, tyveri, forbrenning eller skade på verktøy, materialer og andre gjenstander til SKOR BV som befinner seg på stedet der arbeidet utføres.
utføres.
10. Dersom kunden ikke oppfyller sine forpliktelser som beskrevet i de foregående paragrafene og dette medfører forsinkelse i utførelsen av arbeidet, vil arbeidet bli utført så snart planleggingen
fra SKOR BV tillater dette. I tillegg er kunden ansvarlig for alle skader som følge av dette overfor SKOR BV.

Artikkel 7 (krav om verdipapirer og suspensjon)

1. Dersom det er rimelig tvil fra SKOR BVs side angående betalingsevnen eller betalingsevnen til kunden, er SKOR BV autorisert til å suspendere levering, levering eller utførelse av arbeid som nevnt i artikkel 5 og 6.
inntil kunden har stilt SKOR BV tilstrekkelig sikkerhet for oppfyllelse av sine (betalings)forpliktelser
2. Hvorvidt de sikkerheter som tilbys av kunden som nevnt i punkt 1 er tilstrekkelige, er etter SKOR BVs skjønn Kunden er ansvarlig for skaden som påføres SKOR BV som følge av denne forsinkede leveransen.

Artikkel 8 (lagring, suspensjon og oppbevaringsrett)

1. Dersom kunden nekter å akseptere de leverte varene eller nekter å medvirke i leveransen av disse, har SKOR BV fullmakt til å lagre disse varene for kundens regning. Lagringskostnadene vil være minst €
2,50/m2/per uke. Kunden vil snarest mulig bli informert om oppbevaringen skriftlig eller på annen måte av SKOR BV Lagrede varer som nevnt i første punktum anses som levert eller levert.
er levert til kunden og står på kundens risiko fra lagringsøyeblikket. Betaling for lagringskostnader må skje før datoen for omlevering av produktene.
2. Dersom SKOR BV anvender bestemmelsene i punkt 1, forfaller både fakturaen for lagringskostnadene og fakturaen for de leverte eller leverte varene umiddelbart i sin helhet. For hver
dag - etter at meldingen nevnt i paragraf 1 i denne artikkelen har funnet sted - om at kunden nekter å faktisk akseptere de ferdige varene, vil kunden bli ilagt en bot på €
100 per dag på grunn av maksimalt € 10 000. SKOR BV har fullmakt til å kreve overholdelse av alle betalings- eller kjøpsforpliktelser samt allerede forfalte bot og omkostninger, uten at det berører SKOR BVs rett
til tilleggskompensasjon.
3. SKOR BV er berettiget til å suspendere sin forpliktelse til å utlevere de lagrede varene inntil forfalte fakturaer og forfalte bøter og omkostninger som nevnt i paragraf 2 i denne artikkelen er betalt i sin helhet av kunden.
er betalt, og også inntil alle forfalte krav fra SKOR BV i henhold til tidligere eller senere inngåtte avtaler, eller på annet grunnlag, er betalt, alle krav fra SKOR BV på grunn av manglende overholdelse eller manglende overholdelse
dette inkluderer eksplisitt korrekt ytelse av kunden.
4. Dersom gjenstander presenteres for SKOR BV for reparasjon eller vedlikehold, har SKOR BV rett til å suspendere forpliktelsen til å utlevere disse gjenstandene inntil forfalte fakturaer knyttet til dette arbeidet er mottatt.
er fullt betalt, samt inntil alt kunden har betalt i henhold til tidligere eller senere inngåtte avtaler eller på annet grunnlag, alle krav fra SKOR BV på grunn av svikt eller mangelfull oppfyllelse av
kunden er uttrykkelig inkludert.
5. I tilfelle SKOR BV av andre grunner har gjenstander tilhørende kunden i sin besittelse, har den også rett til å suspendere plikten til å utlevere disse gjenstandene inntil kunden har dekket alle forfalte krav som kunden skylder.
SKOR BV – enten i henhold til bestemmelsene i denne artikkelen eller ikke – har rett på kunden.
6. Retensjonsretten som tilkommer SKOR BV under denne artikkelen forblir også i kraft dersom det oppstår forhold som nevnt i artikkel 14 nr. 2 i disse vilkårene.
7. Dersom kunden ellers unnlater, uansett grunn, å oppfylle sine forpliktelser overfor SKOR BV eller forhandleren på noen måte unnlater å overholde forhandlerens vilkår, SKOR BV
er også berettiget til å suspendere leveringen av varer eller å utøve sin rett til oppbevaring i samsvar med bestemmelsene i de foregående punktene i denne artikkelen. I tillegg har SKOR BV rett til å heve avtalen
eller å (delvis) oppløse den.

Artikkel 9 (ikke-henførbar mangel)

1. SKOR BV har rett til å suspendere oppfyllelsen av sine forpliktelser som følger av avtalen og disse generelle vilkårene dersom de på grunn av forhold som inntrådte ved avtaleinngåelsen ikke kan
forventet og som ligger utenfor hans innflytelsessfære, er midlertidig forhindret i å oppfylle sine forpliktelser. Leveringstiden eller avtalt termin angitt i artikkel 5 og 6 med hensyn til vareleveranser samt for utførelse av
andre tjenester levert av SKOR BV vil bli forlenget med den perioden SKOR BV er forhindret fra å oppfylle sine forpliktelser på grunn av force majeure.
2. Force majeure fra SKOR BVs side foreligger dersom SKOR BV etter inngåelse av avtalen som nevnt i artikkel 3 er forhindret i å oppfylle en eller flere forpliktelser etter inngått avtale eller
å overholde forberedelsen av dette som følge av (både hjemme og i utlandet): krig, krigsfare, borgerkrig, opprør, overgrep, brann, vannskader, flom, streik, bedriftsokkupasjon, eksklusjon, inntreden og
eksportbarrierer, statlige tiltak, feil ved maskiner, forstyrrelser i energiforsyningen, forsinkelser under transport, ubrukbare forhold, alt både i selskapet til SKOR BV og hos tredjeparter som har
SKOR BV må kjøpe nødvendige materialer eller råvarer helt eller delvis, samt under lagring eller under transport, enten det er i egen regi eller ikke, og videre alle andre årsaker utover SKOR BVs feil eller risiko.
opprinnelse og fakta og omstendigheter hvorved SKOR BV ikke med rimelighet kan forventes å oppfylle sine forpliktelser.
3. Dersom levering av varer eller andre tjenester blir forsinket med mer enn to måneder på grunn av force majeure, har både SKOR BV og kunden rett til å anse avtalen som oppsagt ved en
skriftlig oppsigelseserklæring stilet til den andre parten. Avtalen er opphørt når den skriftlige oppsigelseserklæringen nevnt i første punktum er kommet frem til den annen part. I så fall SKOR BV,
uten at det berører bestemmelsene i følgende paragrafer, kun berettiget til refusjon av kostnadene han har pådratt seg inntil det øyeblikket oppsigelseserklæringen er kommet frem til den andre parten.
4. I tilfelle at resterende varer som allerede er bestilt av SKOR BV eller tjenester som skal leveres av SKOR BV blir forsinket med mer enn to måneder på grunn av force majeure, er kunden likevel forpliktet til å betale den avtalte kompensasjonen /
å betale de relaterte fakturaene til SKOR BV for varene eller tjenestene som allerede er levert eller utført av SKOR BV, samt for den delen av arbeidet eller varene som kreves som følge av det
force majeure kan ikke gjennomføres eller klargjøres for levering før force majeure har inntruffet.
5. SKOR BV er ikke autorisert til å suspendere dersom samsvar er permanent umulig eller dersom en midlertidig umulighet har vart i mer enn seks måneder. Avtalen kan da oppløses for den delen av kontrakten
forpliktelser som ennå ikke er oppfylt. Partene har i så fall ikke krav på erstatning for skade som påføres eller blir påført som følge av oppløsningen.

Artikkel 10 (garanti)

1. SKOR BV er ansvarlig for forsvarlig utførelse av avtalt ytelse. SKOR BV gir garanti på konstruksjons- og materialfeil på varene de leverer samt på eventuelle monteringsfeil fra sin side
teknikere for varer levert og installert av den. SKOR BV garanterer forsvarlig utførelse i henhold til gjeldende garantiperioder som angitt i SKOR BVs garantibetingelser. Garantien gjelder utelukkende
søknad under forutsetning av at varen er korrekt installert og forsvarlig vedlikeholdt av kunden.
2. Garantiperioden starter dagen etter levering eller montering av varen, med mindre kunden skriftlig har informert SKOR BV om (synlige) mangler innen 48 timer etter levering eller montering av varen.
i forbindelse med montering av varen, er alt etter SKOR BVs skjønn ikke ansvarlig for kontrollen og fullstendigheten av varene som leveres av den. Kunden vil motta følgende etter levering og/eller montering
sjekk saken selv, for kundens egen regning.
3. Garantiforpliktelsen til SKOR BV i henhold til artikkel 10 paragraf 1 består av, etter SKOR BVs skjønn, å reparere/erstatte den leverte varen eller (delvis) kreditere fakturaen eller
utføre monteringsarbeidet på nytt og/eller reparere installasjonsfeilen etter beste evne. Kunden skal i alle tilfeller tilby SKOR BV mulighet til å reparere eventuelle mangler og/eller installere installasjonsarbeider
skal henrettes på nytt.
4. Kunden kan kun stole på disse garantibetingelsene dersom han har oppfylt alle forpliktelser overfor SKOR BV som følger av kontraktsforholdet mellom partene.
5. Garantien som SKOR BV gir utelukker uansett "kosmetiske" defekter som overflatesprekker, riper, bulker, misfarging og/eller falming samt slitasje ved normal bruk, skader som f.eks.
som følge av hærverk, uautorisert og/eller unormal bruk, en ulykke, eksponering for ekstreme værforhold, nedsenking i salt- eller klorvann, manglende vedlikehold eller annen upassende bruk eller etter kunden
har utført reparasjons- og/eller reparasjonsarbeid selv, brudd på belegg på grunn av mekanisk påvirkning, etter SKOR BVs skjønn

Artikkel 11 (ansvar)

1. Bortsett fra sitt ansvar på grunnlag av garantien gitt i henhold til bestemmelsene i artikkel 10, er SKOR BV kun ansvarlig for skader påført av kunden eller tredjeparter som direkte og eksklusivt
er et resultat av forsett eller grov uaktsomhet fra SKOR BVs side eller dets ledende underordnede(r) eller tredjepart(er) engasjert av det, i samsvar med bestemmelsene nedenfor.
2. Erstatning er kun berettiget for skade som SKOR BV er forsikret mot og kun i den utstrekning forsikringsselskapet utbetaler eller med rimelighet burde vært forsikret i lys av
(fjerne) praksisen som gjelder i SKOR BV-bransjen. Dersom SKOR BVs forsikringsselskap ikke utbetaler, er SKOR BVs ansvar begrenset til netto fakturabeløp oppgitt i ordrebekreftelsen.
SKOR BV til kunden, med et maksimum på € 25 000,00. Følgende begrensninger og situasjoner gjelder der det i alle tilfeller ikke foreligger forsett eller grov uaktsomhet som nevnt i paragraf 1:
a. SKOR BV er aldri ansvarlig for skader eller mangler på eller forårsaket av varene levert av SKOR BV, som følge av: bruken (upassende eller ikke) eller mulig uegnethet av disse.
varene i seg selv, samt for bruk av bestemte varer, materialer, deler eller konstruksjoner som - enten i avvik fra gjeldende regelverk eller ikke - er uttrykkelig foreskrevet av eller på vegne av kunden, eller av denne
har blitt gjort tilgjengelig for SKOR BV eller for tredjeparter engasjert av det;
b. SKOR BV er aldri ansvarlig for skade på kunden eller tredjeparter som, direkte eller indirekte, skyldes at de muntlige eller skriftlige råd gitt av eller på vegne av SKOR BV ikke er gitt, ikke er gitt i tide eller ikke er gitt.
har blitt fulgt ordentlig av kunden, hans representant eller tredjeparter;
c. i tilfelle informasjon gitt muntlig av eller på vegne av SKOR BV, er det aldri ansvarlig for skade som følge av misforståelser eller feil formidlet informasjon;
d. Såkalte forretnings- eller følgeskader (herunder driftsavbrudd, andre utgifter, inntektstap etc.), uavhengig av årsak, er ikke erstatningsberettiget. Kunden betjener seg selv
å forsikre seg mot denne skaden hvis ønskelig;
e. skaden som skal erstattes av SKOR BV vil bli moderert dersom prisen eller erstatningen som skal betales av kunden er liten i forhold til omfanget av skaden kunden har påført.
3. Kunden er forpliktet til å holde SKOR BV, samt tredjepart(er) engasjert av ham, skadesløs mot ethvert krav fra tredjeparter om erstatning for skade som følge av bruk eller anvendelse av det leverte.
virksomhet eller ytelse(r).
4. Dersom kunden ikke oppfyller en eller flere forpliktelser som følger av avtalen som er inngått med SKOR BV eller disse generelle vilkårene, ikke gjør det i tide eller ikke overholder riktig, er kunden - uten ytterligere varsel
varsel om mislighold - i mislighold og fullt ut ansvarlig for all skade påført av SKOR BV og tredjeparten(e) som er engasjert av det, uten at dette berører andre rettigheter og krefter til SKOR BV i henhold til loven eller
på grunnlag av disse generelle vilkårene.

Artikkel 12 (klager)

1. Med reklamasjon forstås: en klage fra kunden på at de leverte varer eller tjenester levert av SKOR BV ikke samsvarer med inngått avtale, bl.a.
synlige og ikke umiddelbart synlige mangler ved leverte varer.
2. Ved levering eller levering i henhold til bestemmelsene i artikkel 5, nr. 6, er kunden forpliktet til å kontrollere alle leverte eller leverte varer, inkludert emballasje, for ytre utseende umiddelbart ved levering.
mangler, skader og andre synlige mangler så snart som mulig, dvs. innen 48 timer etter levering og levering, for ikke umiddelbart synlige mangler.
3. Dersom leverte eller leverte varer som nevnt i punkt 2 (må) installeres eller monteres av SKOR BV før de kan tas i bruk, er kunden forpliktet til å overholde bestemmelsene nevnt i punkt 2.
å utføre den tiltenkte kontrollen for ytre/synlige defekter: umiddelbart etter at installasjonen eller monteringen er fullført, samt å sjekke disse elementene for ikke-umiddelbart synlige defekter så snart som mulig etterpå.
4. Dersom levering skjer i samsvar med bestemmelsene i artikkel 5, nr. 5, er kunden forpliktet til å utføre kontrollene nevnt i nr. 2 i denne artikkelen innen 24 timer etter at SKOR BV har mottatt skriftlig eller ikke-skriftlig melding som
nevnt i artikkel 8 nr. 1 til kunden.
5. Kunden er forpliktet til å rapportere eventuelle klager som følge av kontrollene nevnt i paragraf 2 og 3 i denne artikkelen med hensyn til synlige mangler innen 48 timer etter levering eller etter fullført installasjon.
eller montering skriftlig og med tydelig beskrivelse av mangler eller reklamasjoner til SKOR BV. Klager som nevnt i første punktum som fremsettes etter at 48 timers fristen er utløpt,
SKOR BV trenger ikke lenger behandle den.
6. Når det gjelder ikke-(umiddelbart) synlige mangler ved leverte eller leverte varer, skal kunden reklamere skriftlig til SKOR BV innen 48 timer etter at disse manglene er oppdaget av kunden.
eller med rimelighet burde blitt oppdaget av dem. Bestemmelsene i paragraf 5 siste punktum får tilsvarende anvendelse.
7. Med ikke-(direkte) synlige mangler som nevnt i de foregående paragrafer menes: mangler som følge av konstruksjons-, spesifikasjons- eller designfeil og disse feilene fører til at kunden ikke mottar de leverte varene.
ikke lenger kan brukes til det formålet de ble kjøpt for og som ikke var synlige innenfor periodene nevnt i paragraf 2 til 5.
8. Reklamasjoner som fremsettes til SKOR BV i tide (og korrekt) gir ikke kunden rett til å suspendere eller motregne betaling av kjøpesum/erstatning, og heller ikke fullmakt til å
å oppløse avtalen helt eller delvis.
9. Dersom SKOR BV og kunden er uenige om hvorvidt en klage som er sendt av kunden til SKOR BV på en rettidig og korrekt måte er velbegrunnet, vil dette i første omgang bli sendt til en klage bestemt av SKOR BV.
oppnevne ekspert. Kostnadene ved å tilkalle sakkyndig bæres av den som (for det meste/overveiende) har feil.
10. Dersom klagen er erklært velbegrunnet av SKOR BV eller av den sakkyndige nevnt i punkt 9, er SKOR BV kun forpliktet til å levere erstatningsvarer eller sammenlignbare (nye) tjenester, eller betale fakturaen
å bli kreditert med refusjon av kjøpesummen, alt etter SKOR BVs skjønn Retur er ikke tillatt uten forhåndssamtykke fra SKOR BV eller forplikter ikke automatisk SKOR BV til
erstatning, reparasjon eller kreditering.
11. Eventuelle rettskrav og forsvar basert på innsendte klager må - med straff for tap av denne rettigheten - fremsettes innen ett år etter at klagen er fremsatt eller den sakkyndige har avgitt sin endelige/endelige uttalelse.
data som nevnt i punkt 9. Artikkel 11 gjelder da mutatis mutandis.

Artikkel 13 (betaling)

1. Levering skjer etterkrav eller (del eller hel) forhåndsbetaling, med mindre partene uttrykkelig skriftlig har avtalt annet. Dersom partene er forskjellige med hensyn til betalingen
avtalt, vil betaling skje senest 30 dager etter fakturadato til bank- eller girokonto anvist av SKOR BV, etter SKOR BVs skjønn
2. Kunden har ikke rett til å trekke eller motregne noe beløp fra betalinger på grunn av et motkrav fremsatt av ham.
3. Dersom betaling skal skje kontant ved levering, vil kunden være i mislighold fra første dag etter leveringsdagen, uten at det kreves varsel om mislighold.
har funnet sted. I tilfelle SKOR BV har lagret varene i samsvar med bestemmelsene i artikkel 8, nr. 1, er kunden i mislighold, uten varsel om mislighold, fra den dagen SKOR BV mottar skriftlig melding om oppbevaringen.
har sendt.
4. Betaling fra kunden er først gjennomført når hele skyldig beløp er kreditert bank- eller girokonto anvist av SKOR BV eller - dersom kontant betaling er avtalt - når hele beløpet (inkludert av SKOR BV . belastede kostnader) har blitt utbetalt til SKOR BV. Kunden er i mislighold fra første dag etter avtalt dato, uten at det kreves varsel om mislighold
eller den gjeldende betalingstiden er utløpt.
5. Fra den første dagen kunden er i mislighold på grunnlag av de foregående paragrafene i denne artikkelen, skylder han kontraktsmessige renter av den da gjeldende lovfestede kommersielle renten på
skyldig beløp for leverte, leverte eller lagrede varer for hver måned eller del av denne som forfallsdatoen overskrides.
6. Dersom kunden ikke oppfyller sine betalings- eller kjøpsforpliktelser til rett tid eller fullt ut og derfor er i mislighold, har SKOR BV rett til å heve den inngåtte avtalen uten rettslig inngripen.
å løse opp. Kunden er i så fall ansvarlig for skaden SKOR BV lider, herunder tapt fortjeneste og transportkostnader.
7. Dersom SKOR BV, ved mislighold fra kundens side, treffer utenrettslige tiltak, som uttrykkelig omfatter stevning, ytterligere purring eller inkassotiltak av eller på vegne av SKOR BV
selv, vil kostnadene dekkes av kunden. De utenrettslige kostnadene utgjør minst 15 % av fakturabeløpet med et minimum på € 150. Dersom SKOR BV pådrar seg rettslige inkassokostnader,
de faktiske inkassokostnadene som påløper SKOR BV er helt og holdent for kundens regning.
8. SKOR BV har alltid rett til - både før og etter avtaleinngåelsen - å kreve sikkerhet for betaling fra kunden eller kreve forskuddsbetaling. Artikkel 7 gjelder tilsvarende
søknad.

Artikkel 14 (eiendomsforbehold)

1. Alle varer levert eller levert eller ennå ikke levert eller levert forblir SKOR BVs eiendom inntil kunden har betalt avtalt pris og overholdt de andre forpliktelsene som gjelder i henhold til denne artikkelen -
som følge av tidligere eller senere inngåtte avtaler med SKOR BV - er fullt ut overholdt.
2. Ved mislighold fra kundens side i henhold til artikkel 13 eller dersom kunden unnlater å faktisk kjøpe varene som nevnt i artikkel 5, forblir varene eiendommen inntil renter i henhold til artikkel 13 også påløper.
nr. 5 er betalt i sin helhet eller boten eller lagringskostnadene i henhold til artikkel 8 nr. 2 eller de utenrettslige kostnadene i henhold til artikkel 13 nr. 7 er betalt i sin helhet.
3. I tilfelle SKOR BV også har utført arbeid som skal refunderes i forbindelse med inngått avtale, forblir de leverte/leverte gjenstandene SKOR BVs eiendom inntil kunden (også)
har betalt relaterte og forfalte krav, inkludert krav for manglende overholdelse eller feilaktig ytelse.
4. Så lenge eiendomsretten ennå ikke er overført til kunden i henhold til de foregående ledd, har kunden ikke rett til helt eller delvis å disponere, pantsette til tredjemann eller
ellers hefter rettighetene til tredjeparter.
5. Fra det øyeblikket kunden er i mislighold i henhold til artikkel 13 eller SKOR BV har god grunn til å frykte at han vil være i mislighold, har SKOR BV rett til å returnere varene som er levert til kunden, uten
forhåndsvarsel om mislighold, som skal kreves tilbake og innkreves. Kunden er forpliktet til å returnere disse varene til ham umiddelbart på første forespørsel fra SKOR BV og å yte nødvendig / nødvendig samarbeid,
som uttrykkelig omfatter å gi fri adgang til/på steder eller bygninger i ordets videste forstand. Kostnadene forbundet med denne returen bæres i sin helhet av kunden. Etter retur vil kunden
vil bli kreditert for markedsverdien, som ikke i noe tilfelle vil være høyere enn den opprinnelig avtalte prisen minus kostnadene forbundet med denne returen samt skader påført SKOR BV.
6. Dersom kunden skaper en ny vare fra eller delvis av varene nevnt i denne artikkelen og får full eiendomsrett til den, eller hvis det opprettes et eiendomsfellesskap i den nye varen og kunden er
blir en deltaker, er kunden forpliktet til å gi ham en ikke-besittende (ukjent) panterett på den gjenstanden på det første kravet til SKOR BV, alt dette under hensyntagen til de juridiske etableringskravene som referert til i artikkel
6:237 paragraf 1 i den nederlandske sivilloven som tilleggssikkerhet for alle krav fra SKOR BV på kunden som ikke faller inn under eiendomsforbeholdet på grunnlag av denne artikkelen. Kostnadene for å realisere de tingene nevnt i første punktum
panterett bæres av kunden, med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt.
7. Bestemmelsene i paragraf 6 i denne artikkelen gjelder mutatis mutandis for leverte varer som er overført til kunden i samsvar med bestemmelsene i de foregående avsnittene i denne artikkelen.
8. Så lenge eiendomsretten til de leverte varene ennå ikke er overført til ham, men allerede har ervervet faktisk kontroll over den i samsvar med bestemmelsene i artikkel 5, er kunden forpliktet i løpet av den
periode for å sikre at disse varene forblir i samme stand og kvalitet som de var på leveringstidspunktet, samt for å sikre at disse varene er til fordel for eierrettighetene til SKOR BV
er og vil forbli individualiserbare.
9. Forpliktelsen nevnt i paragraf 8 gjelder tilsvarende i situasjonen nevnt i artikkel 8 nr. 1, i motsatt fall er kunden forpliktet til å erstatte all skade som følger av dette for SKOR BV.
10. Kunden er forpliktet til å fullt ut forsikre de leverte/leverte varene som nevnt i paragraf 8 i denne artikkelen mot brann, eksplosjon og vannskader samt mot tyveri og hærverk og forsikringer om dette, først
forespørsel, til SKOR BV for inspeksjon, i motsatt fall er kunden forpliktet til å erstatte alle skader som følge av dette for SKOR BV.
11. Kunden er forpliktet til å pantsette alle krav på assurandøren under forsikringene nevnt i punkt 10 på første krav fra SKOR BV, alt dette med
overholdelse av juridiske etableringskrav som referert til i artikkel 6:239 paragraf 1 i den nederlandske sivilloven for å gi ytterligere sikkerhet for alle krav fra SKOR BV på kunden som ikke faller inn under eiendomsforbeholdet på grunnlag av denne artikkelen.
Kostnadene for etablering av panteretten nevnt i første punktum dekkes av kunden, med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt.
12. Bestemmelsene i paragraf 11 i denne artikkelen gjelder mutatis mutandis for krav fra kunden mot en eller flere av hans kunder eller andre tredjeparter.

Artikkel 15 (egenskapene til SKOR BV)

1. Alle gjenstander, inkludert materialer og deler, som SKOR BV eller tredjepart(er) engasjert av dette stiller til disposisjon for kunden for gjennomføring av avtalen (som bilder, tegninger, erklæringer, diagrammer,
dimensjoner, reklame- eller reklamemateriell og lignende), forblir til enhver tid SKOR BVs eller tredjepartens(e) eiendom. SKOR BV forbeholder seg til enhver tid retten til å ta tilbake disse varene, hvorved kunden er forpliktet til å returnere disse varene.
å returnere til SKOR BV for egen regning.
2. Kunden må oppbevare varene nevnt i paragraf 1 separat og merke eller sertifisere dem som eiendommen til SKOR BV eller tredjeparten(e).
3. Kunden har ikke lov til å etablere noen sikkerhet eller andre (begrensede eller andre) rettigheter på varene nevnt i punkt 1 på vegne av tredjeparter.
4. Kunden har ikke tillatelse til å få gjenstandene nevnt i punkt 1 brukt av eller for tredjeparter til eller i forbindelse med noe annet formål enn gjennomføringen av avtalen inngått mellom SKOR BV og kunden. Den i avsnitt
Gjenstander nevnt i 1 kan kun brukes i henhold til betingelser eller retningslinjer gitt av SKOR BV.
5. Kunden er forpliktet til umiddelbart å informere SKOR BV om eventuelle handlinger eller påståtte rettigheter fra tredjeparter på varene nevnt i punkt 1. Kunden holder SKOR BV skadesløs mot krav fra tredjeparter som:
nevnt i første punktum og er ansvarlig for all skade som SKOR BV lider eller måtte bli påført som følge av dette.

Artikkel 16 (oppløsning)

1. Dersom kunden ikke oppfyller sin forpliktelse på grunnlag av disse generelle vilkårene eller avtalen inngått med SKOR BV, eller ikke gjør det i tide eller på riktig måte, SKOR BV
berettiget til å oppløse avtalen, eller en del av denne som fortsatt må oppfylles, uten varsel og uten rettslig inngripen, helt eller delvis, og beholde de varer han har levert, så langt som
ennå ikke betalt, skal tas tilbake.
Dette berører ikke SKOR BVs rett til erstatning for ethvert tap, tapt fortjeneste og annen skade som har oppstått eller vil oppstå som følge av den mangelen.
2. Bestemmelsene i nr. 1 får tilsvarende anvendelse ved: betalingsstans, søknad om eller innvilgelse av betalingsstans, erklæring om konkurs eller anvendelseserklæring av
gjeldssaneringsordning eller avvikling av kundens anliggender eller av hans død eller dersom kunden mister tilgang til sine eiendeler på grunn av beslag eller annet. Hvis disse forholdene oppstår, kunden
forpliktet til umiddelbart å melde dette skriftlig til SKOR BV.
3. I tilfellene nevnt i paragraf 1 og 2 i denne artikkelen, forfaller ethvert krav som SKOR BV har på kunden umiddelbart og fullt ut.

Artikkel 17 (åndsverk, opphavsrett og publisitet)

1. Uten at det berører de øvrige bestemmelsene i disse generelle vilkårene, forbeholder SKOR BV seg rettighetene og myndighetene som tilkommer den i henhold til åndsverkloven eller i henhold til enhver annen rettsregel
av (internasjonal) immaterialrett, spesielt rettighetene til skisser, litografier, fotografier, tegninger og modeller, (installasjons)planer og lignende designet eller laget av SKOR BV. Disse rettighetene
forbli SKOR BVs eiendom uavhengig av om kunden har blitt belastet for sin produksjon.
2. Alle dokumenter levert av SKOR BV, som rapporter, råd, avtaler, design, skisser, tegninger, programvare og lignende, er utelukkende beregnet til bruk for kunden og må ikke brukes av
reproduseres, offentliggjøres eller gjøres kjent for tredjeparter uten forhåndstillatelse fra SKOR BV, med mindre dokumentenes art tilsier noe annet.
3. Ved ordre fra kunden om (re)produksjon av varer eller informasjon eller data gitt av kunden som kan inneholde immaterielle rettigheter til tredjeparter, skadesløser kunden SKOR
BV for alle mulige resulterende krav fra tredjeparter.
4. SKOR BV er/beholder rett til å avbilde varene levert/produsert eller tjenester levert av det med kundens navn, merke, reklamebudskap eller andre uttrykk i kataloger, reklamemateriell, publikasjoner,
å bruke annonser eller disse under messer og utstillinger uten forhåndstillatelse fra kunden eller tredjeparter og uten at SKOR BV skylder noen kompensasjon til kunden eller tredjepart.

Artikkel 18 (jurisdiksjon, gjeldende lov og kompetent domstol)

1. Bare den nederlandske domstolen har jurisdiksjon.
2. Avtaler inngått mellom SKOR BV og kunden er utelukkende underlagt nederlandsk lov. Tvister som følger av inngåtte avtaler vil også bli løst
avgjøres etter nederlandsk lov. Anvendelse av Wienersalgskonvensjonen er utelukket for alle juridiske forhold, i ordets videste forstand, mellom SKOR BV og kunden.
3. Den nederlandske domstolen, inkludert subdistrict Court, i distriktet Overijssel, Almelo, har eksklusiv jurisdiksjon til å behandle alle tvister mellom SKOR BV og kunden, med mindre
avviker uttrykkelig og er obligatorisk i henhold til lov eller internasjonale traktater.